Begin vroegtijdig met de planning
Zodra je een afspraak hebt, moet je beginnen met het plannen van een feestje; vooral als er een aantal kinderen in je omgeving zijn die op dezelfde dag de Eerste Heilige Communie doen.
Allerlei leveranciers, van springkastelen tot traiteurs, moeten mogelijk enkele dagen – zo niet weken van tevoren – geboekt worden, dus stel een budget vast en maak een lijstje, zodat je ruim op tijd met je planning kan beginnen.
Een paar belangrijke punten om te overwegen en te begroten zijn onder andere:
- Het aantal gasten: het evenement kan een exclusief evenement zijn met alleen naaste familieleden of een groter feest met vrienden, uitgebreide familie en klasgenoten.
- Catering: Ga zitten. Maaltijd of buffet? Krijg je het communie-feestje thuis gecaterd of gekookt?
- Plaats
- Uitnodigingen
- Versieringen
- Animatie en activiteiten
- Fotografie
Budgettering is heel belangrijk voor alle bovenstaande beslissingen, en deze lijst bevat nog geen communie-outfit, schoenen, accessoires, haar, enz. Jezelf financieel belasten is niet nodig om met je familie een uitzonderlijke dag te besteden.
Hieronder volgen enkele tips om je te helpen bij het plannen van een geweldig evenement, ongeacht de keuze van de locatie.
Plaats
Een belangrijke factor bij de keuze van de locatie wordt bepaald op basis van het aantal aanwezigen.
De zaal mag niet te klein zijn want dat zal leiden tot ergernis en ongemak bij de gasten, en hij mag ook niet te groot zijn, want dat zou het feest levenloos doen lijken en de feestelijke sfeer bederven.
Een andere belangrijke factor om in gedachten te houden is het aantal kinderen dat wordt uitgenodigd…aangezien ze ruimte nodig hebben voor verschillende activiteiten en plezier.
Het is van vitaal belang om ruim van tevoren te beslissen of je wilt dat het evenement binnen of buiten plaatsvindt. Gezien het onvoorspelbare weer is het niet verstandig om het feest alleen buitenshuis te organiseren zonder een noodplan in geval van regen.
Als je toch besluit om voor een buitenfeestje te gaan, is het belangrijk dat je bij een stortbui een overdekte ruimte hebt of dat je het feestje zo kunt organiseren dat alle belangrijke elementen gemakkelijk naar binnen kunnen worden verplaatst.
Het voedsel
Of je nu besluit om het feest thuis te organiseren of in een restaurant, het is aangeraden om een buffet met zoete lekkernijen te voorzien.
Dit is niet alleen een lust voor het oog, al je gasten zullen het zeker smaken. Zo’n buffet kan met de grootst mogelijke verfijning worden samengesteld.
Je kan het buffet versieren op basis van een bepaald thema, een kleurenschema, foto’s van de communicant door de jaren heen, ballonnen, gebak en snoep, het meest essentiële is de verscheidenheid en de esthetiek van alle zoete lekkernijen.
Hieronder volgen enkele voorbeelden van het soort goodies dat je kan opnemen:
- Kruiken met retro-stijl snoepjes. Deze kunnen gemakkelijk worden gekocht bij de snoepwinkels in oude stijl in de meeste steden en dorpen
- Cupcakes
- Versierde koekjes
- Gepersonaliseerde chocolade
- Een uniek bloemstuk
- Communiecake, die natuurlijk het middelpunt van het evenement is
Zorg ervoor dat je gekleurde bordjes en potjes gebruikt omdat dit het geheel meer kleur geeft.
Animatie
Dit is een van de belangrijkste elementen van elk evenement en heeft als effect dat het evenement van een eenvoudig diner wordt omgetoverd tot een leuke en gedenkwaardige feestelijke gebeurtenis.
Het organiseren van een feest dat leuk is voor zowel volwassenen als peuters heeft een vleugje creativiteit en verbeeldingskracht nodig, en maakt het evenement zeker tot een groot succes en gedenkwaardig voor iedereen.
Tijdens de animatiemogelijkheden kan je ook enkele souvenirs en cadeaus uitdelen die helpen om de gelegenheid te markeren.
Hieronder volgen enkele tips voor het organiseren van een feestje waar zowel volwassenen als kinderen van kunnen genieten:
- Kies voor spelletjes en activiteiten waarbij voortdurend toezicht van een volwassene niet noodzakelijk is.
- Kies voor activiteiten voor alle leeftijden waarbij kinderen van verschillende leeftijdsgroepen tegelijkertijd met elkaar kunnen spelen.
- Vermijd rommelige spelletjes en activiteiten zoals schilderen.
- De voedselkeuze moet eenvoudig worden gehouden.
Een aantal ideeën waar gasten van alle leeftijden van kunnen genieten zijn onder andere:
- Een professionele goochelaar
- Een DJ die muziek draait voor alle leeftijdsgroepen en smaken, en iedereen aan het dansen krijgt
- Een karaoke
- Een clown
- Een springkasteel, vooral de versie met een ingebouwd hindernissenparcours
- Retro-tuin spelletjes zoals limbo-paal, reusachtige Jenga, muzikale stoelen, bonenzakje gooien, en vele anderen
- Een professionele kinderanimator
Het aankleden van de locatie
Introductie van een uniek idee
Gepersonaliseerde cadeaus of goodiebags voor elke gast is een leuke toevoeging en kan iets bevatten dat de communicant zelf heeft gemaakt, bijvoorbeeld een ingelijste foto, zelfgemaakte gebakken lekkernijen, of een gepersonaliseerde bladwijzer.
De mogelijkheden zijn eindeloos en het is altijd goed om de communicant hierbij te betrekken. Het kind zal hierdoor een gevoel van belang hechten aan de gebeurtenis en het evenement in de toekomst gemakkelijk herinneren.
Bekijk hier een aantal leuke cadeaus voor uw communie-evenement
Huur een Photobooth!
Voeg een groot element van opwinding toe aan je evenement door een fotobooth te boeken. Met een fotobooth kan je de hele dag foto’s maken in je mooie outfit.
In de evenementenwereld van vandaag is het bijna een vereiste om een dergelijke animatie te huren. Of het nu gaat om een bedrijfsevenement of een persoonlijke gebeurtenis zoals een communieviering.
Een geweldig voordeel van een fotobooth is dat alle foto’s ter plekke worden afgedrukt, zodat je niet hoeft te wachten tot de foto’s zijn afgedrukt of ontwikkeld – je krijgt ze meteen ter plaatse. En bovendien zijn je foto’s met hoogwaardige fototechniek van professionele kwaliteit.
Andere gasten kunnen meedoen aan de pret, want alle foto’s van het evenement worden beschikbaar gesteld in een online galerij – terwijl het evenement nog gaande is! Kinderen op een communieviering zullen deze functie geweldig vinden.
Als je er een camera bij betrekt …en wat verkleedkleren en accessoires gebruikt, kan het echt een levendige en vrolijke sfeer creëren voor iedereen op het evenement. Of ze nu op de foto’s staan of alleen maar kijken en lachen!
Fotobooth in het kort
- Een eenvoudig te bedienen touchscreen-interface
- Gasten kunnen zelfstandig foto’s maken
- Verkrijgbaar met verschillende gepersonaliseerde fotolijsten
- In staat om de foto’s af te drukken in minder dan 10 seconden
- Filters die je foto’s meerwaarde geven
- Humoristische virtuele accessoires op het scherm, zoals hoeden en een grappige bril!
Hopelijk hebben we je voor de communieviering een aantal goede ideeën gegeven, en genoeg vertrouwen om door te gaan met de organisatie van deze speciale dag.
Ga zeker naar onze winkel voor meer details, en als je vragen hebt, laat het ons weten via onze contactpagina en we helpen je graag verder.